Management Po Prostu

4 kroki aby usprawnić komunikację e-mailową w firmie

4 kroki aby usprawnić komunikację e-mailową w firmie

Choć e-mail ma mnóstwo zalet i jeszcze długo z nami zostanie, to intuicyjnie czujemy, że komunikacja e-mail w firmach jest mało produktywna. Zgodnie z artykułem Forbes są firmy takie jak Atos, które zmierzyły na grupie testowej 300 swoich pracowników, że 3/4 z nich spędza minimum 1/4 dnia na czytaniu maili. Problem zwłaszcza widoczny jest w dużych korporacjach, w których menedżerowie nie są w stanie na koniec dnia przeczytać i zareagować na wszystkie maile, które do nich dotarły. W takim natłoku informacji mailowej pomijają oni niektóre maile oraz czytają je […]

Przeczytaj

Akronimy do zapamiętania

Akronimy do zapamiętania

Akronim, czyli skrót wyrazu lub wyrażenia, używany jest coraz częściej w nieformalnej mowie pisanej w firmach zwłaszcza w komunikatorach do rozmów grupowych. Jest wiele akronimów uniwersalnych, ale każda branża i specjalizacja ma też mnóstwo swoich specyficznych dla tej branży/specjalizacji. Choć nie sposób znać wszystkie akronimy, to warto znać te podstawowe, by w trakcie rozmowy nie musieć pytać drugiej strony co ona ma na myśli czy nie musieć szukać w internecie właściwego rozwinięcia. Jak ktoś ma anglojęzycznego klienta, to zauważy, że chętnie korzystają oni […]

Przeczytaj

11 nieefektywności komunikacji e-mailowej w firmie

11 nieefektywności  komunikacji e-mailowej w firmie

Komunikacja e-mailowa jest ciągle popularnym sposobem komunikacji w firmach zarówno dla komunikacji wewnątrz firmy jak i z podmiotami zewnętrznymi jak klienci, partnerzy, instytucje. E-mail pierwotnie został stworzony do przesyłania wiadomości tekstowych pomiędzy użytkownikami tego samego komputera, a potem pomiędzy użytkownikami różnych komputerów. Obecnie jego zastosowania są znacznie szersze np. prowadzenie rozmów grupowych, listy mailingowe, newslettery, ankiety, itp. Niestety z komunikacją mailową wiąże się szereg nieefektywności i pracownicy codziennie spędzają dużą ilość czasu na sprawdzaniu poczty, […]

Przeczytaj

Checklista – efektywne spotkania

Checklista – efektywne spotkania

Prowadzenie efektywnych spotkań opiera się na trzymaniu się zestawu dobrych praktyk w trakcie przygotowania spotkania, w trakcie jego prowadzenia oraz po zakończeniu. Aby pamiętać o tych zasadach trzeba je wprowadzić w nawyk, a nawyki najlepiej buduje się powtarzając czynności regularnie i odznaczając ich wykonanie na checkliście (liście kontrolnej). Poniżej jest lista zasad, która może być używana jako checklista, bądź może się znaleźć jako wytyczne w firmowej bazie wiedzy. Lista nie jest wyczerpująca, ale zawiera najważniejsze zasady, których stosowanie z pewnością podniosłoby […]

Przeczytaj

Źródłowe Przyczyny Nieefektywnych Spotkań Firmowych

Źródłowe Przyczyny Nieefektywnych Spotkań Firmowych

Wiedza dotycząca prowadzenia efektywnych spotkań jest powszechnie dostępna w książkach i internecie, jest też poruszana na przeróżnych szkoleniach menedżerskich. Pomimo dużej dostępności tej wiedzy, w dużych firmach i korporacjach spotkania często są źle prowadzone. Źródłowych przyczyn (związanych z procesami firmowymi) takiego stanu rzeczy może być wiele, poniżej wybrałem przykładowe trzy, które wydają mi się być najistotniejsze. Artykuł ten nie opisuje samych zasad i dobrych praktyk prowadzenia spotkań, jest jedynie próbą dotarcia do przyczyn systemowych dlaczego te […]

Przeczytaj

Kanapka feedbackowa

Kanapka feedbackowa

Kanapka feedbackowa jest to sposób przekazywania negatywnej informacji zwrotnej, gdzie najpierw mówimy informację pozytywną (bułka), potem właściwy negatywny feedback (mięso), a na koniec znowu informację pozytywną (bułka). Celem takiego sposobu przekazywania informacji zwrotnej jest utrzymanie poczucia bezpieczeństwa pracownika i jego większa otwartość na feedback. Ciężkostrawna kanapka Typowe błędy w użyciu kanapki: intencją menedżera przekazującego feedback jest wyłącznie przekazanie negatywnej informacji zwrotnej, a nie zarówno pozytywnej jak i negatywnej, informacje pozytywne są zbyt ogólnikowe, informacje […]

Przeczytaj

Jak przekazywać negatywny feedback

Jak przekazywać negatywny feedback

Celem przekazywania osobie negatywnego feedbacku (negatywnej informacji zwrotnej) jest poprawa jej działania w przyszłości. Ewentualna analiza przyczyn niepożądanego zachowania powinna służyć po to, by określić jak należy skorygować działania w przyszłości, a nie po to, by krytykować osobę. Aby negatywny feedback był lepiej odebrany i aby uniknąć reakcji obronnej, potrzebne jest zaufanie i  odpowiednia relacja, którą można zbudować spotkaniami 1-on-1 oraz wcześniejszym regularnym przekazywaniem feedbacku pozytywnego. Informacja zwrotna musi być zwięzła i przekazana bez emocji. Struktura feedbacku Feedback z reguły składa się […]

Przeczytaj

Spotkania One-on-One

Spotkania One-on-One

W badaniu Gallup’a z 2015 wyszło, że 50% ankietowanych w którymś momencie swojej kariery odeszło z pracy z powodu bezpośredniego menedżera, inne badanie Gallup’a wykazało, że menedżer ma wpływ na 70% zaangażowania pracownika. Nie przywiązując się zbytnio do liczb, spotkania 1-on-1 są bardzo wartościowym narzędziem dla menedżera, by zadbać o zadowolenie i zaangażowanie pracowników oraz dobre relacje z nimi. Spotkania 1-on-1 (One-on-One) to regularne spotkania między menedżerem a bezpośrednio mu podległymi pracownikami. Prowadzone są one indywidualnie z każdym z pracowników. Celem tych spotkań jest: zbudowanie głębszej relacji […]

Przeczytaj